Du kan se støttende indsatser, anbringelser og/eller handicapkompenserende indsatser under fanen ’Indsats’. Det er også herfra du opretter nye indsatser og ydelser. Når du registrer indsatserne på sagen, giver det et fagligt og økonomisk overblik over, hvad der er bevilliget på sagen. Derudover vil oplysninger fra de ydelser, du opretter under fanen ’Indsats’, blive anvendt til indberetninger til Danmarks Statistik. Du kan læse om indberetninger i afsnittet Indberetninger til Danmarks Statistik.
Fanen ’Indsats’ er som standard skjult, hvis der ikke findes indsatser på sagen. Du tilføjer fanen på sagen ved at klikke på ’Handlinger’, ’Vis indsatsfane’.
Fanen ’Indsats’ består af området ’Foranstaltninger og økonomisk kompensation’ samt underfanerne ’Indstillinger’ og ’Økonomioverblik’.
Foranstaltninger og økonomisk kompensation
Navnet ’Foranstaltning og økonomisk kompensation’ dækker over, at du kan oprette indsatser, som relaterer sig til foranstaltninger, økonomisk kompensation og andre indsatser som fx handicapkompenserende indsatser.
Du kan læse om hvordan du opretter en ny foranstaltning eller økonomisk kompensation i afsnittet Opret Foranstaltning eller økonomisk kompensation. Bemærk oprettelse af merudgifter har et særligt flow. Du kan læse, hvordan du opretter merudgifter i afsnittet Merudgiftsydelse.
For hver enkel ’Foranstaltning og økonomisk kompensation’
vises de oprettede ydelser, der tilhører denne. Der er en hovedydelse pr.
foranstaltning eller økonomisk kompensation, og herunder kan der være en række
følgeudgifter.
Du vælger en Foranstaltning eller økonomisk kompensation ved at markere den. Når den er markeret, vil de ydelser, der er tilknyttet, fremgår af listen under ’Ydelser’. Den øverste ydelse er altid hovedydelsen. Der kan kun være én hovedydelse, alle andre ydelser vil blive registreret som følgeudgifter til denne.
Indstillinger
Hvis du tidligere har oprettet indstillinger, vises de på listen under fanen ’Indstillinger’. Du kan tilgå indstillingsdetaljesiden ved at trykke på linket i kolonnen ’Oprettet’.
Hvis du har dannet en indstillingsrapport ud fra indstillingen, kan du tilgå den aktivitet, hvor indstillingsrapporten ligger ved at klikke på linket i kolonnen ’Aktivitet – Type’.
Du kan slette en indstilling, hvis den er i status
’Kladde’, ved at markere den i listen og klikke på .
Du kan læse hvordan du opretter en indstilling i afsnittet Opret indstilling.
Økonomioverblik
Underfanen ’Økonomioverblik’ giver dig et overblik over udgifter på sagen, fordelt på måneder og foranstaltninger.
Nederste række i tabellen viser de totale udgifter på sagen for hver måned.
Som udgangspunkt viser listen udgifterne for det
indeværende år. Ønsker du at danne dig overblik over udgifterne fra et andet år,
klikker du på feltet ’År’ og vælger årstal fra rullemenuen, hvorefter du klikker
på beregn. Herefter opdateres listen.
Du kan læse mere om hvordan udgifterne beregnes i afsnittet Hvad koster en ydelse.