Slet ydelse

Hvis du vil slette en ydelse, skal du gøre det fra ’Ydelseslisten’ ved at vælge den foranstaltning eller økonomisk kompensation, som ydelsen tilhører. Hvis ydelsen ikke har været godkendt, kan du slette den ved at markere den i listen og klikke på .

Hvis du sletter hovedydelsen, sletter du hele indsatsen, det vil sige, at du også sletter alle tilhørende følgeudgifter.

Hvis du skal slette en ydelse, som er tilknyttet udførte aktiviteter, kan der være forskellige scenarier, alt efter hvilke type af aktivitet, ydelsen er tilknyttet. DUBU vil altid informere dig om, hvilken aktivitet ydelsen er tilknyttet, og om den også er tilknyttet fx en Barnets plan eller andet.

 

Sletning af ydelser tilknyttet ’Afgørelse’ eller ’Tilbud om’ aktiviteter

Hvis ydelsen er tilknyttet afgørelsesaktiviteter, kan du læse mere om sletning og indberetning til DST i følgende afsnit: Afgørelse og Anbringelse.

Hvis ydelsen er tilknyttet ’Tilbud om’ aktiviteter, kan du læse mere om sletning og indberetning til DST i dette afsnit: Tilbud om.

Hvis ydelsen er tilknyttet opfølgningsaktiviteter og er blevet opfulgt mere end to gange, kan du ikke slette ydelsen. Hvis du står med denne udfordring, skal du kontakte din superbruger.

 

Ydelser der har været godkendt

Hvis ydelsen er eller har været godkendt, kan du ikke selv slette den. I det tilfælde skal du, uanset om ydelsen er tilknyttet en aktivitet eller ej, oprette en sletteanmodning. Herefter kan en bruger, der har den nødvendige rettighed – ofte en økonomimedarbejder, godkende anmodningen og dermed slette ydelsen.

Når du forsøger at slette en ydelse, der kræver en sletteanmodning, vil DUBU vise et vindue for sletteanmodningen, hvor du skal angive en begrundelse. Der oprettes herefter én sletteanmodning for den valgte ydelse. Hvis en ydelse har en ubehandlet sletteanmodning, vil du kunne se dette inde på ydelsen..

A screenshot of a computer

AI-generated content may be incorrect.

Når sletteanmodningen er behandlet, kan du på sagen se en advisering, som fortæller om sletteanmodningen er godkendt eller afvist. Adviseringen skal du selv lukke, når du har set den.

Når en hovedydelse slettes, uanset om dette sker via en sletteanmodning eller ej, vil eventuelle følgeudgifter også blive slettet. Det samme gælder for enkeltstående merudgifter, der slettes, hvis den tilhørende løbende merudgift slettes.

 

Sletning af ydelse tilknyttet på Barnets plan/Ungeplan eller Forældrehandleplan

Når du sletter en indsats, der er tilknyttet en aktiv eller afsluttet forældrehandleplan eller Barnets plan/Ungeplan, vil DUBU minde dig om, hvor indsatsen er tilknyttet og hvad konsekvenserne er. Det vil fortsat være muligt at slette ydelser tilknyttet planer, og DUBU bevarer oplysningerne, så de stadig fremgår på den eller de planer ydelsen er tilknyttet.

A screenshot of a computer

AI-generated content may be incorrect.

Når ydelsen er slettet, vil du stadig kunne se oplysninger om ydelsen på barnets plan/ungeplanen. Der vil dog ikke længere være en dato for igangsættelse, og det vil fremgå på planen, at indsatsen er slettet. Vær opmærksom på, at den slettede indsats fremgår af den oprindelige rapport, der blev oprettet, da planen blev aktiveret, men hvis du danner en ny rapport, vil den ikke længere fremgå.


Den eneste ydelse, der kan være tilknyttet en forældrehandleplan, er anbringelsesydelsen til fristberegning. Hvis du sletter den, vil du fortsat kunne se startdatoen på planen, da den oprindelige frist var beregnet ud fra den dato. Men da anbringelsesydelsen ikke fremgår i udskriften, vil en sletning ikke have indflydelse på nye udskrifter af disse planer.

A screenshot of a computer

AI-generated content may be incorrect.

Hvis du sletter en indsats, der er tilknyttet en plan i statussen ’Kladde’ eller ’Redigeres’ vil ydelsen også blive fjernet fra planen, og du skal derfor oprette en ny korrekt ydelse og tilknytte denne på de(n) relevante planer. Samtidig kan det også være relevant at redigere de(n) seneste plan, for at fjerne den slettede ydelse, og tilknytte en ny korrekt ydelse på denne.