Afgørelse

Når du skal træffe en afgørelse om en af nedenstående indsatser eller støtte, skal du på afgørelsesaktiviteten tilknytte ydelsen, som afgørelsen vedrører. Hvis afgørelsen vedrører mere end en indsats, skal du tilknytte alle de ydelser, som afgørelsen vedrører. På den måde bliver der også indberettet korrekt til DST. Dette vedrører:

      Afgørelse – Støttende indsats, BL § 32

      Afgørelse – Økonomisk støtte, BL § 35

      Afgørelse – Støtteperson, BL § 75

      Afgørelse – Ungestøtte, støttende indsats

      Afgørelse – Straksreaktion, LBU § 12

      Afgørelse – Forbedringsforløb, LBU § 13

      Afgørelse – Behandling, undersøgelse mv., BL § 81

      Afgørelse – Tidligt forebyggende indsatser, BL § 31

      Afgørelse – Støtte til forældre, BL § 76

 

I nogle af ovenstående aktiviteter skal du under ’Inddragelse af barnet/den unge’ tilknytte den inddragelse, der har været afholdt med barnet/den unge inden afgørelsen.

På aktiviteten ’Afgørelse – Støttende indsats, BL § 32’ skal du endvidere angive ’Formål med indsatsen’ og ’Forventet varighed’:

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Du skal herefter tilknytte den eller de ydelser, som afgørelsen vedrører. Hvis du allerede har oprettet ydelsen/ydelserne på sagen, klikker du på ’Tilknyt ydelse’ og herefter kan du vælge ydelsen/ydelserne.

A close-up of a white background

Description automatically generated

Hvis du ikke har oprettet ydelsen på sagen endnu, kan du klikke på  plus-ikonet for at oprette en ny ydelse direkte fra aktiviteten. Du kan kun oprette ydelser, som skal indberettes til DST.

Når du har tilknyttet en eller flere ydelser, skal du angive hvilke forhold, der er udslagsgivende for afgørelsen. Hvis det er en afgørelse om mere end en indsats, kan du godt angive forskellige forhold for hver indsats, hvis det er noget forskelligt, der har været udslagsgivende. Det gør du ved at klikke på ’Angiv udslagsgivende forhold’, og herefter kan du vælge udslagsgivende forhold for barnet/den unge og/eller forældre.

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Er der mere end et forhold, som danner baggrund for afgørelsen, er det vigtigt, at du angiver dem alle, da oplysningerne indberettes til DST. Hvis der er flere ydelser tilknyttet, kan du markere dem alle og angive samme udslagsgivende forhold til dem alle på en gang. Hvis det er forskellige forhold, som er udslagsgivende for hver af dem, skal du angive forholdene, ved at markere en ydelse ad gangen.

Når aktiviteten er udført og ydelsen er godkendt, kan du se indberetningen og status for denne under indberetningsoversigterne. Se mere om oversigterne i afsnittet: Statistik for indsatser og støtte.

 

Hvis du giver afslag på indsatsen, skal du markere feltet ’Afslag på indsats (ingen indberetning til DST)’, og det er dermed ikke nødvendigt at tilknytte en ydelse på aktiviteten.

A close up of words

Description automatically generated

Opret ydelse der er en fortsættelse af en tidligere

Enkelte kommuner har fx pakkepriser i ydelseskataloget og anvender derfor funktionen til at angive, at en ny ydelse er en fortsættelse af en tidligere ydelse. Hvis du skal oprette en ydelse, der er en fortsættelse af en anden, skal den oprettes fra sagens indsatsfane. Det er ikke muligt at oprette en fortsættelse direkte fra aktiviteten. Det betyder, at du derfor kun bør oprette den første ydelse fra afgørelsesaktiviteten. Hvis der skal oprettes ydelser der fortsætter, f.eks. fordi I har pakkepriser, skal du efterfølgende oprette disse fra indsatsfanen, og registrere dem som fortsættelser.

Når du registrerer, at en ydelse er en fortsættelse af en anden, vil det være i situationer, hvor der ikke er tale om en ny afgørelse, men blot en justering i den igangværende indsats. Den fortsatte ydelse vil derfor blive tilknyttet den afgørelse, hvor den første ydelse er tilknyttet, og den vil blive indberettet med de samme udslagsgivende forhold, som den første ydelse havde.

Hvis der er fortsættelser af ydelsen, kan du altså se dem på afgørelsen ved at klikke på linjen for ydelsen. Herefter vises en liste med alle fortsættelser for ydelsen. Du kan også se, om ydelsen har fortsættelser i kolonnen ’Har fortsættelser’.

A close up of a computer screen

Description automatically generated

Du kan læse mere om fortsættelse af indsatser i afsnittet: Forsættelse af en eksisterende indsats.

 

Sletning af ydelser

Hvis du har truffet en afgørelse og tilknyttet en ydelse på aktiviteten, men indsatsen efterfølgende ikke iværksættes alligevel, er det muligt for dig at slette ydelsen. Når du sletter ydelsen, vil indberetningen til DST blive annulleret. Du vil stadig kunne se ydelsen på aktiviteten (hvis aktiviteten var udført ved sletningen), men ydelsen vil være markeret som slettet. På den måde kan du fortsat se informationer om ydelsen på aktiviteten, så du kan se, at der tidligere har været en ydelse tilknyttet, som nu er slettet.

Når du sletter ydelsen fra indsatsfanen, vil DUBU gøre dig opmærksom på hvilken aktivitet, ydelsen er tilknyttet og at indberetningen til DST annulleres. Du kan læse om, hvordan du sletter en ydelse i afsnittet: Slet ydelse.

 

Vær opmærksom på, at der kan være forskellige scenarier, når du sletter en ydelse.

      Hvis ydelsen ikke er iværksat alligevel:
Du kan slette ydelsen i Indsats-fanen på sagen og ydelsen vil fremgå som slettet på afgørelsesaktiviteten. Du behøver derfor ikke at genåbne afgørelsesaktiviteten, men husk at få journaliseret, at indsatsen ikke iværksættes alligevel, så historikken fremgår på sagen.

      Hvis ydelsen er fejloprettet, og den er godkendt og tilknyttet en udført aktivitet:
Du skal genåbne aktiviteten og fjerne den fejloprettede ydelse. Herefter skal du oprette den nye og korrekte ydelse og tilknytte den til aktiviteten i stedet for. Du skal huske at godkende ydelsen og udføre aktiviteten.

      Hvis ydelsen er i kladde og den er tilknyttet en aktivitet og der er ændringer til fx datoer, leverandør, lovhjemmel:
Du tilpasser ydelsen, så den er korrekt – så længe den ikke har været godkendt, kan alle oplysninger rettes - og herefter bliver det automatisk opdateret på aktiviteten. Du skal huske at godkende ydelsen og udføre aktiviteten.

 

OBS! Hvis du (eller en superbruger) genåbner aktiviteten og fjerner den slettede ydelse og der ikke er andre ydelser tilknyttet aktiviteten, kan du ikke udføre aktiviteten på ny, før du har tilføjet en ny ydelse på aktiviteten.