Når du tilbyder en indsats eller støtte til barnet, den unge eller familien skal du anvende aktiviteten med typen Tilbud om og en af nedenstående undertyper. Hvis barnet, den unge eller familien tager imod tilbuddet, skal du tilknytte en ydelse for at sikre korrekt indberetning til Danmarks Statistik. Dette vedrører:
• Tilbud om – Tidligt forebyggende indsatser, BL § 30 og 31
• Tilbud om – Støtteperson til barnet/den unge, BL § 53
• Tilbud om – Venskabsfamilie, BL § 54
• Tilbud om – Rådgivning mv., BL § 81
Hvis barnet/den unge og/eller familien tager imod tilbuddet, skal du tilknytte den relevante ydelser fra sagen. Hvis du allerede har oprettet ydelsen, klikker du på ’Tilknyt ydelse’ og herefter kan du vælge mellem relevante ydelser fra sagen. Hvis tilbuddet vedrører flere indsatser, kan du tilknytte flere indsatser.
Hvis du ikke har oprettet ydelsen endnu, kan du klikke på
plus-ikonet for at
oprette en ny ydelse direkte fra aktiviteten. Du kan kun oprette ydelser, som
skal indberettes til DST.
Når du har tilknyttet en ydelse, skal du angive det eller de udslagsgivende forhold for iværksættelsen af indsatsen Det gør du ved at klikke på ’Angiv udslagsgivende forhold’, og herefter kan du vælge udslagsgivende forhold for både barnet/den unge og/eller forældre.
Du skal angive det eller de forhold, som er udslagsgivende for at tilbuddet gives. Er der mere end et forhold, som danner baggrund for tilbuddet, er det vigtigt at du angiver dem alle, da oplysningerne indberettes til DST.
Hvis der er fortsættelser af ydelsen, kan du se dem ved at klikke på linjen for ydelsen. Herefter vises en liste med alle fortsættelser for ydelsen. Du kan også se, om ydelsen har fortsættelser i kolonnen ’Har fortsættelser’.
Du kan læse mere om fortsættelse af indsatser i afsnittet: Forsættelse af en eksisterende indsats.
Når aktiviteten er udført og ydelsen er godkendt, kan du se indberetningen og status for denne under indberetningsoversigterne. Se mere om oversigterne i afsnittet: Statistik for indsatser og støtte.
Hvis barnet/den unge eller familien ikke har taget imod tilbuddet, skal du markere feltet ’Tilbud ikke taget imod (ingen indberetning til DST)’. I det tilfælde er det ikke nødvendigt, at du tilknytter en ydelse til aktiviteten.
Sletning af ydelser
Hvis du har tilbudt en familie en indsats og tilknyttet en ydelse på aktiviteten, men indsatsen efterfølgende ikke iværksættes alligevel, er det muligt for dig at slette ydelsen. Når du sletter ydelsen, vil indberetningen til DST blive annulleret. Du vil stadig kunne se ydelsen på aktiviteten (hvis aktiviteten var udført ved sletningen), men ydelsen vil være markeret som slettet. På den måde kan du fortsat se informationer om ydelsen på aktiviteten, så du kan se, at der tidligere har været en ydelse tilknyttet, som nu er slettet.
Når du sletter ydelsen fra indsatsfanen, vil DUBU gøre dig opmærksom på hvilken aktivitet ydelsen er tilknyttet og at indberetningen til DST annulleres. Du kan læse om, hvordan du sletter en ydelse i afsnittet: Slet ydelse.
Vær opmærksom på, at der kan være forskellige scenarier, når du sletter en ydelse.
• Hvis ydelsen ikke er iværksat alligevel:
Du kan slette ydelsen
i Indsats-fanen på sagen og ydelsen vil fremgå som slettet på
tilbud-om-aktiviteten. Du behøver derfor ikke at genåbne tilbud om-aktiviteten,
men husk at få journaliseret, at indsatsen ikke iværksættes alligevel, så
historikken fremgår på sagen.
• Hvis ydelsen er fejloprettet, og den er godkendt og tilknyttet en
udført aktivitet:
Du skal genåbne aktiviteten og fjerne den
fejloprettede ydelse. Herefter skal du oprette den nye og korrekte ydelse og
tilknytte den til aktiviteten i stedet for. Du skal huske at godkende ydelsen og
udføre aktiviteten.
• Hvis ydelsen er i kladde og den er tilknyttet en aktivitet og der er
ændringer til fx datoer, leverandør, lovhjemmel:
Du tilpasser ydelsen,
så den er korrekt – så længe den ikke har været godkendt, kan alle oplysninger
rettes – og herefter bliver det automatisk opdateret på aktiviteten. Du skal
huske at godkende ydelsen og udføre aktiviteten.
OBS! Hvis du (eller en superbruger) genåbner aktiviteten og fjerner den slettede ydelse og der ikke er andre ydelser tilknyttet aktiviteten, kan du ikke udføre aktiviteten på ny, før du har tilføjet en ny ydelse på aktiviteten.