Synkronisering med Støttesystemet Organisation

DUBU understøtter muligheden for at brugere og organisatoriske enheder (teams og afdelinger) bliver synkroniseret fra Støttesystemet Organisation (STS Organisation), således, at opdatering af fx kontaktoplysninger kan ske centralt i kommunen.

Under fanen Synkronisering med Støttesystemet Organisation, kan du se om din kommune er tilmeldt synkronisering fra STS Organisation.

Hvis din kommune er tilmeldt synkronisering fra STS Organisation, vil brugerne og de organisatoriske enheder blive synkroniseret hver nat. Det betyder, at du skal være opmærksom på at oprette og vedligeholde din kommunes organisation og brugere i STS Organisation. Du har mulighed for at vedligeholde nogle oplysninger om brugere og organisatoriske enheder i DUBU, men hvis det samme felt med oplysninger er udfyldt i STS Organisation og DUBU, vil oplysningerne i DUBU blive overskrevet ved synkronisering. Du kan læse mere om synkronisering af de enkelte felter under afsnittene Rediger organisatoriske enheder og Rediger/inaktiver en bruger.

Hvis din kommune ikke er tilmeldt synkronisering, kan du under fanen Synkronisering med Støttesystemet Organisation, foretage et tilmeldingstjek ved at klikke på knappen ’Tjek om tilmelding er muligt’.

For at du kan tilmelde din kommune til synkroniseringen skal der være overensstemmelse mellem de organisatoriske enheder (teams og afdelinger) i henholdsvis DUBU og STS Organisation. Du skal samarbejde med din kommunes STS ansvarlig omkring dette.

Brugerne i DUBU og Brugerne i STS Organisation skal have sammen brugernøgle/UUID for at brugerne synkroniseres fra STS Organisation. Det bør i forvejen stemme overens i de fleste tilfælde, grundet adgangsstyringen til DUBU.

Hvis der er enkelte brugere, hvor brugernøgle/UUID ikke stemmer overens, vil det ikke blokere for din kommunes tilmelding til STS Organisation, men det vil fremgå af det tilmeldingstjek, som du foretager, så du kan foretage eventuelle rettelser af brugere inden endelig tilmelding. Se mere under Organisation og brugere.

Når du klikker på knappen ’Tjek om tilmelding er muligt’, påbegyndes tilmeldingstjek processen som består i at tjekke at alle Brugere og Organisatoriske enheder er mulige at synkronisere. Når tjekket er foretaget, har du mulighed for at se resultatet ved at klikke på knappen ’se resultat af tilmeldingstjek’.

DUBU åbner et vindue med resultatet af tilmeldingstjekket.

Hvis du har mulighed for at tilmelde din kommune, vil du kunne klikke på knappen ’tilmeld synkronisering fra STS Organisation’ og din kommunes tilmelding til synkronisering med STS Organisation vil være endelig. Du vil ikke kunne fortryde tilmeldingen.

Bemærk! Det vil fremgå, hvis der er brugere der ikke kan synkroniseres og du har mulighed for at vente med at foretage tilmelding til STS Organisation, indtil brugernes brugernøgle/UUID er tilpasset. Du skal vente med tilmeldingen, hvis brugerne der ikke kan synkroniseres, forsat skal have adgang til DUBU.

 

Hvis du ikke har mulighed for at tilmelde din kommune til synkronisering, kan du af resultatet se hvis det er afdelinger og teams som blokerer for tilmeldingen.

Du skal i så fald foretage tilpasninger i STS Organisation eller under menupunktet Organisation og brugere, så der er overensstemmelser mellem DUBU og STS Organisation. Læs mere om hvordan du redigerer Brugere og Organisatoriske enheder under Organisation og brugere.

Du vil fra resultatsiden, kunne foretage et nyt tilmeldingstjek ved at klikke på knappen ’tjek igen’.