Udvikling og adfærd

Med dimensionen ’Udvikling og adfærd’ sættes bredt fokus på de følelses- og adfærdsmæssige aspekter af barnets eller den unges liv. Det omhandler barnets eller den unges psykiske grundstemning og tilstand samt oplevelse af tryghed og stabilitet i forhold til de primære omsorgspersoner samt barnets eller den unges evne til at indgå i relationer til forældre eller andre omsorgspersoner. Dimensionen omhandler barnets eller den unges adfærd i forhold til eksempelvis temperament og selvkontrol samt evne til at aflæse sociale koder og tilpasse sig forskellige situationer. Dimensionen omhandler forholdet mellem ’det ydre’ og ’det indre’, det vil sige forholdet mellem, hvordan barnet eller den unge ser sig selv, og den måde, barnet eller den unge bliver set af andre. Det er under dimensionen ’Udvikling og adfærd’, at eventuelle overgreb kan høre til, herunder fysisk og psykisk vold samt seksuelle overgreb.

Opsummeret er der følgende uddybende punkter til ’Udvikling og adfærd’:

      Psykiske forhold

      Følelser og temperament

      Overgreb (fysisk og psykisk vold samt seksuelle overgreb)

 

Dimensionen ’Udvikling og adfærd’ indeholder for børn og unge med funktionsnedsættelser følgende supplerende undertemaer, som kan være relevante at forholde sig til:

 

Følelser og adfærd vedrører barnets eller den unges følelsesmæssige tilstand, adfærd i forhold til fx temperament, sindsstemning og selvkontrol, evne til empati, mentalisering samt tilknytning til omsorgspersoner. Derudover om barnet eller den unge selv kan give udtryk for sine følelser.

Identitet vedrører barnets eller den unges opfattelse af at være i overensstemmelse med sig selv og sin omverden. Det handler om barnets eller den unges selvopfattelse, sociale fremtræden og tilhørsforhold.

Kommunikation vedrører barnets eller den unges evne til at fremsætte meddelelser, forstå meddelelser, at kunne samtale og være i dialog med andre samt anvende kommunikationshjælpemidler og -teknikker, fx telefon og computer eller teknikker som fx punktskrift til blinde, mundaflæsning, tegnsprog og tegn til tale.

Selvstændighed vedrører barnets eller den unges evne til at forholde sig til og handle uafhængigt af andre. Det handler om barnets eller den unges evne til risikohåndtering, at kunne udføre almindelige opgaver og honorere krav samt at varetage personlig pleje og egenomsorg.