Udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse

Når du åbner en børnefaglig undersøgelse, får du vist de forskellige områder i undersøgelsen via faner, som du kan folde ind og ud ved at klikke på . Hvis nogle områderne i undersøgelsen ikke er relevante for problemstillingen i den konkrete sag, kan du derfor lade være med at folde fanerne ud og blot springe dem over. På den måde bevares lettere overblikket over undersøgelsen.

Undersøgelsen består af følgende faner:

      Generelt:

Her finder du oplysninger om barnet eller den unge, samt forældre. Derudover kan du finde vigtige datoer for den børnefaglige undersøgelse. Du kan læse mere om fanen i afsnittet: BFU – Generelt

      Baggrund for undersøgelsen:

I denne fane finder du oplysningerne fra afgørelsesaktiviteten eller den igangsættende aktivitet. Du har mulighed for at redigere i den faglige vurdering, hvis oplysninger kommer fra en igangsættende aktivitet. Det er ikke muligt at redigere i den faglige vurdering, hvis den er overført fra afgørelsesaktiviteten.

      Andre børn i familien:

Da kommunen er forpligtet til at vurdere, om der eventuelt er andre børn eller unge i familien, der skal udarbejdes en BFU for, skal du i denne fane angive, om der skal foretages børnefaglig undersøgelse af andre børn i familien.

      Forebyggende eller sideløbende støttende indsatser:

Her har du mulighed for at beskrive eventuelle tilbud om forbyggende indsatser eller støtte iværksat sideløbende med undersøgelsen.

      Barnets eller den unges ønsker, holdninger og synspunkter:

I denne fane skal du angive barnet eller den unges perspektiv, samt hvordan og hvornår det er tilvejebragt. Hvis barnet eller den unge ikke er blevet inddraget, skal du også notere det i denne fane. For at du kan afslutte undersøgelsen, skal du have udfyldt enten det ene eller det andet felt.

      Forældrenes ønsker, holdninger og synspunkter:

Her angiver du forældrenes perspektiv.

      Undersøgelsesaktiviteter:

På denne fane kan du tilknytte aktiviteter, som indgår i undersøgelsen, fx inddragelse, samtaler, indhentning af statusudtalelser mv. Hvis der er tilknyttet dokumenter til aktiviteterne, kan du medtage disse, som bilag til undersøgelsen. Det er også her, du kan oprette en undersøgelsesplan, som kan benyttes som styringsredskab for undersøgelsen. Du kan læse mere om undersøgelsesaktiviteter og undersøgelsesplan i afsnittet: BFU - Undersøgelsesaktiviteter.

      Problemstilling og fokus for undersøgelsen:

Her skal du beskrive fokus for den børnefaglige undersøgelse. Du skal være opmærksom på, at det er det endelig fokus for undersøgelsen, som er beskrevet.

      ICS-trekantens sider: ’Familie og netværk’, ’Barnets udvikling’ og ’Forældrekompetencer’:

Undersøgelsen er opdelt i tre grønne faner, der hver repræsentere en side af ICS-trekanten. Under hver af disse, finder du yderligere underfaner og det er her du beskriver de forskellige forhold, ud fra ICS-metoden. Fx finder du under ’Barnets udvikling’ blandt andet fanerne ’Sundhedsforhold’ og ’Udvikling og adfærd’.
Du kan læse mere om fanerne i afsnittet: BFU – ’Familie og netværk’, ’Barnets udvikling’ og ’Forældrekompetencer’.

      Afslutning på undersøgelsen, samt underfaner:

Afslutning på undersøgelsen er den sidste del af den børnefaglige undersøgelse, hvor du samler din analyse og faglige vurdering. Det er også her, du skal tydeliggøre barnet eller den unge og forældrenes holdning til støtten. Flere felter i dette afsnit skal udfyldes, før du kan afslutte den børnefaglige undersøgelse. Der er også her du finder rådgivers kontaktoplysninger, som er beskrevet i afsnittet: BFU - Rådgivers kontaktoplysninger.  

Øverst i undersøgelsen kan du se oplysninger om typen af undersøgelse fx fælles, sagsnavn, oplysninger om barnet og primær sagsbehandler.

Længst til venstre finder du tre prikker, som er en genvej til undersøgelsens tre faner fra ICS-trekantens sider, samt fanen Afslutning på undersøgelsen.

Du kan, ved at klikke på Gem, gemme den børnefaglige undersøgelse og blive i indtastningsmodulet, eller du kan klikke på Gem som kladde for at gemme og vende tilbage til sagen. Hvis du har brug for at se oplysninger på sagen, mens du er i indtastningsmodulet, kan du klikke på sagsnavnet og hermed åbne sagen i en ny fane, hvorfra du hurtigt kan finde de oplysninger, du har brug for. Knappen Gem og afslut skal du bruge, når undersøgelsen er færdig. Det kan du læse mere om i afsnittet: Afslut børnefaglig undersøgelse.

Du har mulighed for at se en udskrift af undersøgelsen ved at klikke på Vis udskrift. Udskriften bliver ikke gemt på sagen, men er god hvis du skal læse undersøgelsen igennem samlet.

Skal du danne en rapport af undersøgelsen, fx i forbindelse med en gennemgang eller høring, skal du bruge funktionen ’Dan rapport’ under knappen ’Handlinger. Udskriften bliver gemt på en aktivitet på sagen.

Bemærk! Hvis du bruger ’Vis udskrift’ eller ’Dan rapport’ på en afsluttet børnefaglig undersøgelse, vil rapporten vise sagsbehandlere, samt oplysninger om barnet og forældre på afslutningstidspunktet, samt kommunelogo og -navn for den kommune, som har afsluttet undersøgelsen.

Skal du udarbejde en undersøgelse på flere søskende, kan du lave undersøgelserne fælles. Det er beskrevet i afsnittet: Fælles børnefaglig undersøgelse