Der er indhold og elementer på sager, som ikke kan slettes direkte på sagen af rådgiver, men hvor rådgiver skal oprette en sletteanmodning. I sletteanmodningen skal rådgiver angive en begrundelse for sletningen og brugere med rettighed til at behandle sletteanmodninger kan herefter godkende eller afvise en anmodning. Ved sletning af følgende, skal sletteanmodninger anvendes:
• Lovpligtige aktiviteter
• Udførte aktiviteter
• Dokumenter tilknyttet en udført aktivitet
• Ydelser der er eller har været godkendt
• Sager der indeholder minimum én aktivitet eller ydelse der kræver sletteanmodning
Sletteanmodninger oprettes typisk af en sagsbehandler via sagen, som beskrevet i brugervejledningen. Rettigheden til at godkende/afvise sletteanmodninger, tildeles de brugere, der skal behandle disse. Som udgangspunkt vil dette typisk være en afdelings- eller teamleder, men kan også være kommunens superbrugere eller økonomimedarbejdere.
Når du skal behandle en sletteanmodning, finder du den
under menuen Sletteanmodninger, via tandhjulet i Navigationsbjælken.
På siden kan du øverst se de sletteanmodninger, der
afventer behandling. De vil fremgå af en liste med Ubehandlede
sletteanmodninger.
Her kan du også se, hvornår sletteanmodningen er oprettet
og af hvem samt hvilken begrundelse, de har angivet for ønsket om at slette.
Du godkender en sletteanmodning ved at markere den i venstre side af listen og klikke på Godkend.
Du skal nu bekræfte godkendelse af sletteanmodningen. Vær opmærksom på, at slettes en aktivitet, som har initieret andre aktiviteter, vil de initierede aktiviteter også blive slettet.
Sletningen er nu gennemført og anmodningen vil fremgå af listen over Behandlede sletteanmodninger.
I fald sletningen ikke skal godkendes, kan du afvise sletteanmodningen ved at markere den til venstre i listen og klikke på Afvis.
Sletningen bliver dermed ikke gennemført og anmodningen vil samtidig fremgå af listen under Behandlede sletteanmodninger.
Af listen over Behandlede sletteanmodninger kan du til en hver tid se, om de behandlede sletteanmodninger er blevet godkendt eller afvist, samt hvem der har behandlet disse.
Når en sagsbehandler opretter en sletteanmodning fra en sag, oprettes der automatisk en advisering, som beskrevet i afsnit Adviseringer ved sletteanmodninger. Den automatiske advisering sørger for at gøre de(n) bruger(e) med ansvar for at behandle sletteanmodninger, opmærksom på ny anmodninger.