Når du har udfyldt CPR-nummer eller Udlændingenummer, jf. afsnittene Opret sag via CPR-nummer eller Opret sag via Udlændingenummer, udfyldes felterne under sagsdetaljer.
Under ’Sagsdetaljer’ skal du udfylde en række oplysninger om sagen.
Sagsnavn – Her skal du indtaste et sagsnavn efter din kommunes retningslinjer. Sagsnavn kan for eksempel være barnets cpr. nummer og fulde navn og anvendes til at identificere sagen.
Sagstype – Her skal du vælge sagstype. Sagstype indikerer overordnet hvilken sag, der er tale om og kan bl.a. bruges til at lave statistikker i din kommune.
Hvis du vælger sagstypen "Flygtning", vil du desuden have mulighed for at angive om barnet/den unge er "Uledsaget flygtningebarn" samt "Dato for opholdstilladelse". Du kan efterfølgende ændre i disse oplysninger via barnets personside.
Ved refusionssager skal du være opmærksom på følgende:
Hvis I er betalingskommune men ikke handlekommune, skal du vælge sagstypen ’Refusionssag – afgivet refusion’. Da der kun skal indberettes til Danmarks Statistik fra handlekommuner, vil der ikke blive foretaget automatisk indberetning til Danmarks Statistik fra sager med denne sagstype. Dog med undtagelse af ydelsestypen ’Støtteperson til forældre’, som forsat vil blive indberettet fra denne sagstype.
Hvis I er handlekommune, men ikke betalingskommune, skal du vælge sagstypen ’ Refusionssag – modtager refusion’. Pris for evt. ydelser vil stå til 0 kr., og prisen for ydelserne vil fremgå under mellemkommunal refusion i stedet.
Ved begge sagstyper skal du angive Refusionskommune.
Startdato – Her skal du angive, hvornår sagen er startet. Bemærk at der ikke kan foretages journalisering på sagen tidligere end sagens startdato. Startdatoen kan efterfølgende rettes på sagen, hvis den er sat forkert ved oprettelse.
Afdeling – Her skal du angive hvilken afdeling, som sagen skal tilhøre.
Team – Her kan du angive hvilket team sagen tilhører.
Sagsbehandler – Her skal du angive hvilken sagsbehandler, der skal være primær sagsbehandler. Når du opretter en sag, hvor primær sagsbehandler er en anden end dig, vil du selv blive sekundær sagsbehandler i 24 timer, så det vil være muligt for dig at oprette indledende aktiviteter.
Nu kan sagen oprettes.
Det kan gøres på to måder. Enten ved klik på knappen ”Opret og åbn” (markeret med rødt) eller ved klik på knappen ”Opret og ny sag” (markeret med blåt).
Opret og åben – anvendes, hvis du skal ind og arbejde med sagen. Her oprettes sagen og du bliver ført ind på sagen. Du har nu mulighed for at gå i gang med sagsbehandlingen på den sag, som du netop har oprettet.
De muligheder du har inde på sagen, beskrives i afsnittet Sagens opbygning.
Opret og ny sag – anvendes, hvis du er i gang med at oprette flere sager. Her oprettes sagen, men du bliver på siden Opret sag og får derved mulighed for at oprette endnu en ny sag.