Når du har oprettet en merudgiftsydelse, har du, fra merudgiftsydelsen, mulighed for at danne to blanketter til familien. Du danner blanketterne ved at klikke på ’Dan blanket’.
Når du klikker på ’Dan blanket’ oprettes som udgangspunkt en aktivitet af typen ’Afgørelse’ – ’Merudgifter, BL § 86’, som indeholder blanketterne – ’BU902 Oversigt over merudgifter’ og ’BU901 Bevilling af merudgiftsydelse’.
Hvis der på sagen allerede er en ikke-udført aktivitet af typen ’Afgørelse’ – ’Merudgifter, BL § 86’, vil du dog blive præsenteret for en boks, hvor du har mulighed for i stedet at tilknytte blanketterne til den eksisterende aktivitet.
Du tilføjer blanketterne til en eksisterende aktivitet ved at sætte hak ud for den eksisterende aktivitet og klikke på ’Tilknyt til valgte afgørelse’. Hvis du i stedet ønsker en ny aktivitet typen ’Afgørelse’ – ’Merudgifter, BL § 86’, klikker på ’Tilknyt til ny afgørelse’.
Når blanketterne er dannet, bliver du automatisk ledt over på aktiviteten, hvor du kan oprette et følgebrev hvis blanketten skal sendes via fjernprint. Skal blanketten sendes via Digital post, er følgebrevet ikke teknisk nødvendigt.
Hvis merudgiftsydelsen ikke overstiger minimumsbeløbet, vil du ikke kunne godkende ydelsen. Du kan sætte merudgiftsydelsen i status ’Ikke-godkendt’ og dernæst danne en blanket med oversigt over merudgifterne, som kan fremsendes til familien sammen med et afslagsbrev. Når du klikker på ’Dan rapport’ oprettes aktiviteten ’Afgørelse – Merudgifter § 41’, med blanketten – ’BU902 Oversigt over merudgifter’.