DUBU kan foretage automatiske indberetninger til Danmarks Statistik, når der bliver udført aktiviteter og/eller godkendt ydelser, alt efter hvilken statistik der indberettes til. Du kan på denne side slå til eller fra, om der skal indberettes automatisk.
Du kan læse mere om indberetninger og hvordan disse laves i brugervejledningen, men kort beskrevet gælder følgende:
• Indberetning til underretningsstatistikken sker automatisk, når vurdering af en underretning udføres. Ønsker jeres kommune ikke denne automatiske indberetning, kan du slå funktionen fra.
• Indberetning til anbringelsesstatistikken sker automatisk når du udfører og godkender henholdsvis relevante aktiviteter og ydelser. I nogle tilfælde skal du tilknytte en ydelse til aktiviteten og begge dele skal være hhv. godkendt og udført, før DUBU laver indberetningen. I andre tilfælde indberettes der alene fra aktiviteten, når du udfører den. Ønsker I ikke automatisk indberetning til anbringelsesstatikken, skal du slå funktionen fra her. Slås den ikke fra, kan anbringelsesaktiviteter ikke udføres uden at være tilknyttet en anbringelsesydelse.
•Indberetning til statistik for indsatser og støtte sker automatisk med oplysninger fra indsatser og aktiviteter, når du godkender og udfører hhv. indsats og aktivitet. Ønsker jeres kommune ikke denne automatiske indberetning, kan du slå denne funktion fra.
• Indberetning til statistik for handicapkompenserende indsatser sker
automatisk, med oplysninger fra de handicapkompenserende hovedydelser, når du
godkender ydelsen, såfremt barnet/den unge er under 18 år på ydelsens startdato.
Ønsker jeres kommune ikke denne automatiske indberetning, kan du slå denne
funktion fra.
OBS der er ikke krav om indberetning af tabt arbejdsfortjeneste
og merudgifter til denne statistik.
Du slår automatisk indberetning til/fra for en given
statistik ved at klikke på /
ud for navnet på statistikken. Inden du slår
automatisk indberetning til/fra, skal du kontakte Netcompany, så vi er sikre på,
at ændringen håndteres korrekt. Derudover er det altid en god ide, at du
koordinerer alle ændringer med DST.
Selvom felterne om automatisk indberetning til ’Statistik for indsatser og støtte’ og ’Statistik for handicapkompenserende indsatser’ er markeret, vil der først ske indberetning, når du har angivet kontaktoplysninger på de ansvarlige personer statistikkerne.
Den tekniske ansvarlige – Indsatser og støtte: Den medarbejder i kommunen, der har det tekniske ansvar for indberetning til statistikken for støttende indsatser.
Den faglige ansvarlige – Indsatser og støtte: Den medarbejder i kommunen, der har det faglige ansvar for indberetning til statistikken for støttende indsatser.
Kvitteringsmodtageren – Indsatser og støtte: Den medarbejder i kommunen, der skal modtage en mailkvittering fra Danmarks Statistik, og skal sikre håndtering af evt. fejl i indberetningerne.
Den tekniske ansvarlige – Handicapkompenserende indsatser: Den medarbejder i kommunen, der har det tekniske ansvar for indberetning til handicapkompenserende indsatser.
Den faglige ansvarlige – Handicapkompenserende indsatser: Den medarbejder i kommunen, der har det faglige ansvar for indberetning til handicapkompenserende indsatser.
Kvitteringsmodtageren – Handicapkompenserende indsatser: Den medarbejder i kommunen, der skal modtage en mail fra Danmarks Statistik, når de godkender eller afviser en leverance af indberetninger.
Du kan læse mere om de relaterede aktiviteter og indsatser der foretager indberetning, i brugervejledningens afsnit Indberetning til Danmarks statistik. Derudover kan du i Blanket 20 se hvilken indsatskode, der indberettes for de forskellige indsatser.