Analyse

Analysen skal svare på problemstillingen, så der er klar og entydig sammenhæng mellem analysen og problemstillingen.  

 

Analysen har en opsummerende og samlende karakter, og den indeholder derfor ikke nye oplysninger. I stedet skal der sorteres i det, der er beskrevet om familien og netværket, barnets udvikling og forældrenes kompetencer, og det skal forklares, hvordan der kan være sammenhænge på tværs af trekantens sider.

Det skal i analysen fremgå, hvordan de ressourcer og problemer, der er beskrevet, hænger sammen og har betydning for barnet. Dermed bliver det muligt at finde ud af, om eller hvilke af disse der er udtryk for henholdsvis risiko- og/eller beskyttelsesfaktorer. Hvor alvorlige er disse faktorer, og hvad vil det betyde, hvis der ikke bliver sat ind i forhold til barnets og familiens vanskeligheder både på kort og på langt sigt? Hvad skal der være mere eller mindre af, for at barnets trivsel og udvikling understøttes bedst muligt? 

 

TIP – Stop-op inden analysen foretages

Det kan være en god idé at stoppe op, inden analysen foretages, og tjekke følgende:

      Er det den rigtige problemformulering? Hvis ikke skal den justeres.

      Er der andre emner eller fokuspunkter, der skal tilføjes i undersøgelsen?

      Er familien fortsat enig i undersøgelsens problemstilling?

      Har familien udviklet sig?

 

 

Man kan sige, at det er i analysen, at ICS-trekantens sider samles med henblik på at kunne konkludere, hvad der er barnets behov.